Boosta lymfsystemet


Lymfsystemet är ett lite styvmoderligt behandlat system i vår kropp men som är viktigt för vårt immunförsvar. Vi behöver helt enkelt ha flöde i det systemet och när vi har det syns det på huden och vi håller oss friskare.

2017 kom min bok OMSTART för en starkare, renare och friskare kropp en bok om hur man kan boosta och ta hand om sitt lymfsystem. ÄR HITTAR DU DEN

/2012 genomgick jag alla tuffa cancerbehandlingar för att bota den inflammatoriska och hormonella bröstcancer jag drabbats av. Behandlingarna förde tyvärr med sig en hel del biverkningar som jag lämnades åt att själv försöka lösa. Jag fick lymfödem i min högra arm. Det gjorde att jag också utbildade mig till lymfmassör på Axelsons Institute och skrev Omstart. En bok som är fylld med kunskap, tips, råd om hur man kan tänka och agera om man har ett trögt lymfsystem.

Ett väldigt bra sätt att kicka igång lymfflödet är genom att varje dag göra det som i lymfmassagekretsar kallas för egenvård.
Lymfsystemet har plötsligt blivit lite trendigt och jag ser flera personer med stora instagramkonton tipsa om att göra lymfmassage, men tyvärr visar de massagen på höger sida först och glömmer att väcka systemet först. Det kanske funkar om man redan har ett bra lymfflöde, men faktiskt och tyvärr upplever jag att många framförallt kvinnor har ett trögt lymfssystem och då är det bra om man gör det i rätt ordning.


När man går på lymfmassage börjar man alltid med att väcka kroppen med några änglavingar eller med att göra några axelrullningar. Men framförallt börjar man med vänster arm, sen höger arm och så vidare. Och det är för att den vänstra sidan tar upp 75 procent av vätskan och den högra 25 procent. Så man vill sätta igång den vänstra sidan först för att hjälpa den högra sidan. Och faktiskt brukar man märka om man har trögt lymfflöde genom att ens högra fot svullnar upp.

Börja morgonen med att göra det som i lymfvärlden kallas för änglavingar (det vi i yogavärlden kallar solhälsning). På en inandning sträcker du upp armarna mot himlen och på en utandning tar du ner armarna. När vi sträcker armarna mot himlen och riktar blicken uppåt blir vi gladare och rörelsen sägs också ta bort sötsug. Men rörelsen, tillsammans med medveten djupandning, väcker också lymfsystemet. Det kommer förmodligen alltid att finnas olika åsikter om hur man bäst tampas med lymfsystemet. Några anser att du ska andas ut när du sträcker upp armarna och andas in när armarna kommer ner, till skillnad från vad lymfterapin och yogan anser. Så testa, vad känns bäst för dig?
Genom lätta strykningar och puffningar på kroppen visar vi vägen för lymfan från fötterna, hela vägen upp till nyckelbensgropen, där lymfan efter att ha passerat de viktiga stationerna, lymfknutorna, tar sig upp för att tömma sig ut i blodbanan.
För att lymfsystemet ska göra sitt jobb börjar man alltid med några änglavingar och att stimulera axlar, nacke och nyckelbenshålen innan lymfmassage, lymfdränage och/eller egenvård.

  1. Änglavingar med djupandning På en inandning, där du fyller magen med luft, sträck sakta upp armarna ovanför huvudet och låt handflatorna mötas. Håll andan ett par sekunder med armarna uppsträckta. Andas långsamt ut och töm magen på luft genom att koppla på bäckenbotten. Sänk samtidigt armarna. Upprepa fem gånger, och gör helst den här övningen upp till fem gånger per dag som ett avbrott i ditt stillasittande liv.
    Djupandning tillsammans med att du kopllar på bäckenbottenmusklerna fungerar som en vakuumpump som skapar ett slags sug i lymfsystemet. Du ska helst börja rysa. När lymfsystemet sätts igång kan det kännas som kolsyra i kroppen. Ibland kan det ta tid att få igång det, men glöm aldrig att trägen vinner, så ge inte upp.
  2. Axel- och skulderbladsstrykning Lägg händerna så långt bak på ryggen du kan, som om du försöker ta tag om skulderbladen. Stryk med bestämt grepp, varvat med att du ”lyfter” axelskinnet framåt mot nyckelbensgroparna – som om du försöker väcka axlar och skulderblad. Gör så tre till fem gånger.
  3. Nackstrykning Placera händerna bakom öronen och dra fingertopparna snällt men bestämt från hårfästet ner mot groparna vid nyckelbenen. Gör så tre till fem gånger.
  4. Massera nyckelbensgropen Gör snälla cirklar i nyckelbensgropen med fingertopparna för att sätta igång den viktiga pumpen som finns här. Gör tre till fem halvcirklar in mot halsen.
  5. Massera armhålan Massera dina armhålor lätt. Pumpa med lätt tryck i armhålan, skaka och kläm gärna flera gånger under dagen.
  6. Armmassage Börja med den vänstra armens ovansida genom att stryka från handen, upp över axeln och mot nyckelbensgropen. Känn hur du liksom puttar vätskan uppåt. Gör så tre till fem gånger innan du behandlar armens undersida.
    Stryk armen från handen mot armhålan. Du kan också massera ”gäddhänget” lätt genom att lyfta och töja. Massera handen, fingrarna och huden mellan fingrarna. Avsluta alltid med att stryka längs med hela armen upp mot armhålan och nyckelbensgropen.
  7. Höft och mage Massera från höftbenet och inåt magen. Och från höftbenet och upp mot vänster respektive höger armhåla. Massera magen med cirkelrörelser och avsluta med att stryka upp mot armhålan.
  8. Lår och ljumske Stryk och tryck växelvis på låret från knäet upp mot ljumsken. Pumpa lite i ljumsken som för att väcka lymfknutorna där. Varva strykningarna med stora rörelser bakifrån och framåt. Börja på halva låret och massera bakifrån och mot ljumsken. Börja sedan vid knäet och stryk/massera upp mot ljumsken.
  9. Underben Stryk på underbenet, från foten upp till knävecket. Varva med stora rörelser bakifrån och framåt närmast knävecket. Massera på baksidan av knäet med lätt pumpande fingerrörelser och snälla cirklar i knävecket. Börja på halva vaden och massera bakifrån och framåt mot knäet. Massera från fotleden och mot knäet. Tryck lätt under fötterna och mellan tårna med fingrarna.
    Avsluta med att göra strykningar från foten upp till armhålan. Glöm inte rumpan, gör strykningar från rumpan in mot magen. Avsluta med två till tre änglavingar.
    Hur vet jag att lymfsystemet är igång?
    När det är flöde i lymfsystemet så kan du känna som en rysning – lite som att man har kolsyra i kroppen, huden blir knottrig och skrynklig. Det där skrynklet brukar synas bra på handen. Men om du blir masserad kan en knorrande mage, den där du ofta ber om ursäkt för, signalera att lymfsystemet satt igång. Helst ska du börja rysa bara av att göra några änglavingar eller ett par axelrullningar.
4
4