ANNONS:

Mina nya onlinekurser

Nu har jag släppt min tredje onlinekurs på plattformen Wellbration: LYMFYOGA FÖR BÄTTRE VÄLMÅENDE Och fram till på söndag så får du 10 procent på den kursen med koden KARIN10. Den fungerar mer som en klass för dig som vill få igång flödet i ditt lymfsystem.

Men vill du veta mer om lymfsystemet så rekommenderar jag min kurs BOOSTA LYMFSYSTEMET

Trögt lymfsystem, stress och dålig sömn hänger ihop.

Här hittar du min onlinekurs YOGA FÖR BÄTTRE SÖMN

1

Poddelipoddar

Hej, det är måndag och då släpper vi ju alltid ett avsnitt av vår podd PAUS. Idag släpper vi faktiskt avsnitt 106. Känns ju otroligt, du hittar ett helt litet PAUSbibliotek med guidade meditationer. Du kommer inte undan. Idag släpper vi den guidade meditationen LANDA I KROPPEN.

Och det kan man verkligen behöva påminna sig om att göra, alltså landa i kroppen och inte bara vara uppe i huvudet hela tiden.

Så, in och lyssna på podden PAUS som tar tupplurar, mellanrum, raster och vila största allvar.

Men idag släpps också ett avsnitt av Womensync-podden som jag är med i: HÄR HITTAR DU AVSNITTET MED MIG

Så här har Sara och Susanna, tjejerna som driver podden Womensync skrivit om avsnittet:

I dagens avsnitt har vi med oss Karin Björkegren Jones som bland annat är journalist, yogalärare, utbildad lymfmassör och självläkningsterapeut vilket innefattar funktionsmedicin m.m. Hon har skrivit flera böcker inom yoga och hälsa som böckerna Balans, Omstart och Knip. Avsnittet innehåller kunskap och verktyg som viktig för alla åldrar.

I avsnittet går vi in på:

– Hur samhällets ideal och normer påverkat hur vi ser på våra kroppar och kvinnohälsa

– Självbild, relationen till sin kropp och hur man kan förbättra den

– Varför är sköldkörtel viktigt ur ett kvinnohälsa perspektiv?

– Vad är vanliga symptom på att sköldkörteln är ur balans?

– Hur kan man stötta sköldkörteln genom livsstilsförändringar om man har en underaktiv sköldkörtel?

– Vi kommer också in på knipträning och bäckenbottenträning och varför det är viktigt

0

TACK tunna blå linjen

I helgen publicerades min ”debatt”artikel LÄS HÄR i tidningen Amelia. Det handlar om frånvaron av hjälp efter genomgången cancerbehandling. Avsaknad av eftervård helt enkelt och att vi är så många som lider av cancerbehandlingarnas vanliga biverkningar som hjärtsvikt, lymfödem, känselbortfall, återkomna rosfebrar och utebliven sexlust bland annat. Sånt vi är tvungna att bekosta själva för att ta hand om. För att klara av vardagen, för att må bättre. Men de stora cancerfonderna använder gärna våra röster, bilder på våra kroppar och avsaknad av bröst osv för att dra in stora summor till cancerforskningen. Vilket absolut är bra. Men pengarna som dras in är inte öronmärkta för bröstcancerforskning, också det är väl okej. Men skulle vara fint att vi fick del av kakan vad gäller forskning på biverkningsfria behandlingar och kanske framförallt hjälp med våra efterskalv våra biverkningar efter genomgången cancerbehandling. Eller hur?!

Jag har själv lagt ner hundratusentals kronor på lymfmassage och olika behandlingar för att ta hand om mitt lymfödem OCH utbildat mig till lymfmassör. Skulle kännas fint om eftervård var något som också prioriterades av fonderna.

Så här presenterade Amelia min artikel:

”Bara tre veckor efter att Karin Björkegren Jones fått sitt bröstcancerbesked kom det första erbjudandet om att visa sin cancersargade kropp på bild för att samla in pengar till forskning. I dag är hon besviken på hur kvinnors kroppar används för att dra in pengar som inte alltid är öronmärkta för bröstcancerforskning. ”Om man nu använt oss som gråterskor för att samla in stora summor, tänker jag att vi också borde få en större del av kakan”, skriver hon.”

Såg också att en av de fonder som i många år erbjudit cancerrehab för kvinnor, nu haft sitt första prostatacancerrehab och att de skrev så glatt att just därför hade de nu kopplat till sig en sexolog. Också det är väl fint, men INTE en enda gång har jag under cancerbehandlingarna fått frågan om huruvida jag har nån sexlust eller inte. Varför är inte kvinnors sexlust lika viktig som männens? varför har inte sexolog kopplats in tidigare?

Att sen en av biverkningarna av antihormoner som många kvinnor med hormonell cancer uppmanas att äta i mellan fem till tio år är just UTEBLIVEN SEXLUST verkar ju inte vara nåt som nån ansett viktigt. Kvinnors sexlust ÄR uppenbart inte lika viktig som mäns. Varför är det så???

Det gör mig ledsen eftersom jag också får så många meddelanden och mejl från Bc-systrar (bröstcancersystrar) som mår så dåligt på grund av den där lusten inte finns längre. Sexlust är viktigt. det är också lust till livet. Till att vilja ta stora tuggor av livet. Det är glädje. Därför valde jag att inte äta antihormonerna som skrevs ut. Det var ett så svårt beslut att ta och det är inget jag vågar eller råder någon annan att ta. Men kvinnorna som mejlar mig vill inte fortsätta äta antihormoner. De vill ha tillbaka sin lust. De vill känna lite kåtslag och lust till livet. 2013 när det gjordes en stor undersökning bland kvinnorna som åt antihormoner fanns inte ens frågan om utebliven sexlust med. Fattar inte hur de tänker, hur kan den frågan inte finnas med? Min stilla undran är ju om den frågan någonsin uteblivit i någon studie om prostatacancer.

MEN!

Så i söndags blev jag så glad när jag såg SVT-serien TUNNA BLÅ LINJEN och sexscenen som polischefen spelad av Sanna Ekman har med en kvinnlig anställd. Första gången jag såg en kåt enbröstad kvinna i media. Tack SVT. Tack du manusförfattare som skrev in den lustfyllda karaktären som trots sin enbröstade kropp, gärna tar en bulle till, tar större tuggor av livet och som har sex på en offentlig toalett. Ni gav mig och en hel hög med kvinnor en förebild. Och kanske kanske kan det här normaliserandet av en kropp som genomgått bröstcancerbehandling göra att vi slipper vara galjonsfigurer för de olika cancerfonderna för att dra in pengar.

3

PAUS är tillbaka

Så kul att kunna berätta att vår podd Paus är tillbaka efter ett långt sommaruppehåll. En PAUS helt enkelt. Lyssna på senaste avsnittet HÄR

Vad sägs om en guidad meditation för att få Bättre sömn? Och vet du, det är avsnitt nummer 101. Du har alltså över hundra härliga meditationer att lyssna på i Pausbiblioteket.

4

Karin + Nordicclinic = samarbete

När man tar tester för att kolla sin sköldkörtel är det viktigt att man tar rätt tester det vill säga utförliga tester. Jag har länge upplevt att man måste tjata på vårdcentralen att få ta alla tester som verkligen behövs för att upptäcka sköldkörtelproblem.

Problemet är också att referensramen när det gäller om man anses ha skölkörtelproblem är olika beroende på i vilket landsting man bor. Så med dina tester kan du alltså anses frisk i Stockholm men sjuk i Örebro. Det är ett stort problem eftersom många människor då inte får den hjälp de kanske behöver, eftersom man bara tittar på om testet ligger inom referensramen i det landstinget, mer än kanske lyssnar på patienten.

Ni vet ju att jag länge pratat om att vi måste ha en skräddarsydd vård som utgår från varje patient. Det låter kanske dyrt i början, men jag tänker längre. Jag tänker att om människor får den vård de behöver, kommer de tillbaka till arbetet snabbare. De mår bättre, känner sig bättre och får kanske tillbaka livslusten. De behöver helt enkelt inte vara sjukskrivna, gå på sparlåga osv. Det är egentligen en winwin i förlängningen om människor ges möjlighet att må bra och få livsstilsråd baserade på kunskap och vetenskap för att de ska kunna må ännu bättre trots en diagnos. Och kanske i bästa fall bli av med diagnosen.

Idag är det nästan en halv miljon människor som tar Levaxin mot just sköldkörtelproblem. Undersökningar som Sköldkörtelförbundet gjort visar att den medicinen är absolut bra för vissa, men många behöver tillägg, eller annan medicin. Så väldigt många fortsätter att må dåligt trots att de kanske fått en diagnos och medicinerar. Och det allra knasigaste är att eftersom man inte tar grundliga tester inom traditionella vården, så svarar ofta läkaren till patienten vid frågan: Jag mår ju fortfarande så dåligt? Läkaren: Men dina värden är jättebra och inom referensramen.

Så därför samarbetar jag idag med Nordic Clinic Stockholm och tillsammans har vi utformat ett sköldkörteltest. Jag vågar påstå att det är Sköldkörtelpaketet 2.0. HÄR KAN DU LÄSA MER OCH BOKA ETT TEST

Med det här testet får du, förutom alla viktiga tester som behövs ta, också en konsultation med någon av Nordic Clinics experter och därmed skräddarsydda rekommendationer för hur just du ska optimera din hälsa och ta hand om sköldkörteln.

Jag har under åren fått många sådana frågor: Vad gör jag med mina provsvar? Hur kan jag få en bättre sköldkörtelhälsa?

Därför känns det extra kul att ni nu ges den möjligheten till uppföljning av testerna och att det är en personlig uppföljning som också skräddarsys efter dina behov. Med koden Karin2022 får du 1000 kr rabatt PÅ DET HÄR PAKETET

Jag är både glad och tacksam över det här samarbetet med Nordic Clinic Stockholm som är en klinik inriktad på Funktionsmedicin. Den här kliniken rymmer så mycket kunskap och här tas varje patient problem på allvar.

Vill du läsa mer om sköldkörteln så rekommenderar jag dig att införskaffa min bok BALANS NATURLIG VÄG TILL FRISKARE SKÖLDKÖRTEL Då har du på fötterna vad du än väljer att göra dina tester. För det är viktigt med kunskap. Ja, läs boken så förstår du varför. Och glöm aldrig att du är expert på din kropp, så även om man inom sjukvården säger att dina provtester ser bra ut, men du själv känner att nåt är fel, så gå på din känsla.

Vad är skillnaden på Hypotyreos och hypertyreos?

Tillverkar sköldkörteln för mycket hormoner kallas det hypertyreos (eller tyreotoxikos eller giftstruma). Det leder till att ämnesomsättningen ökar och många upplever då att de känner sig jagade och stressade. Alla kroppens system går helt enkelt på för fullt.

Vid hypertyreos förekommer symtom som svettningar, viktminskning, diarré, trötthet, darrningar och ökad och oregelbunden puls. Det är också väldigt vanligt med psykiska symtom som lättretlighet och oro.

Producerar sköldkörteln istället för lite hormoner kallas det hypotyreos och det är den form av sköldkörtelproblematik som är vanligast i Sverige. Det leder till en låg ämnesomsättning och många upplever att kroppens system går på sparlåga. Vanliga symtom är trötthet som inte går att sova bort, frusenhet, minnes- och koncentrationssvårigheter, förstoppning, depression, led- och muskelvärk och viktökning. Men brist på sköldkörtelhormon kan även visa sig på diffusa sätt och vi är nog många som har gått runt länge med en känsla att något är fel och kanske till och med trott att det är åldersrelaterat. Det kan dock finnas flera orsaker till varför man får hypotyreos. Till exempel jodbrist (eller för mycket jod!), vissa mediciner, strålbehandling, att man har blivit utsatt för kemikalier eller opererat bort sköldkörteln.

Men även utmattade binjurar kan vara en bidragande orsak till störningar i sköldkörtelns funktion, så har du problem kan det vara bra att titta på stressen i ditt liv. Viktigt att tänka på är att stress inte bara handlar om att man jobbar för mycket, utan stress kan också grunda sig i oroliga tankar och att du inte ger dig själv tid att återhämta dig.

Hur vet jag att det är sköldkörtelproblem jag har?

Det finns många symptomen. Men de vanligaste är:

Du blir bara tröttare och tröttare.

Du tappar orken.

Du fryser lätt.

Har svårt att koncentrerar dig och du kanske känner dig nedstämd.

Efter ett tag tillkommer kanske fler problem som torrare hud.

Du kanske till och med börjar tappa hår.

Du är ofta förstoppad och går upp i vikt.

Du har svårt att minnas saker.

Din puls är låg och du har ofta ont i leder och muskler.

Ditt ansikte svullnar upp.

Dessutom kan hypotyreos göra att du har svårare att bli gravid bland annat.

6

Rosfeber

När jag drabbades av bröstcancer sommaren 2012 och genomgick alla tuffa cancerbehandlingar som man ansåg var livsviktiga för mig, glömde man att prata om efterskalven, det vill säga om biverkningarna efteråt.

Lymfödem är så klart en av de biverkningarna. Idag finn det inte tillräckligt många av landstinget okejade lymfterapeuter i det här landet. det vill säga vi får inte den hjälp vi behöver efter genomgången cancerbehandling. Så vill man ha lymfmassage får man betala själv. Eller som jag gjorde. Jag utbildade mig till lymfmassör. Jag har gått både steg 1 och steg 2 till att bli lymfmassör. jag har gått utbildning för att lära mig hur man använder koppar och kinesiotejp. Jag bekostade mina utbildningar själv. Det blev en hel bok om lymfsystemet. Här hittar du den: Omstart för en starkare, renare och friskare kropp

Och i år utökade jag med en onlinekurs BOOSTA LYMFSYSTEMET som är en riktigt bra och matig kurs för dig som vill ha flöde i ditt lymfsystem och det gäller ju alla, inte bara oss som har lymfödem.

Tillbaka till rosfeber. Att ha lymfödem är en risk och hittills har jag haft två allvarliga rosfebrar. Den tredje tror jag inte var rosfeber, men jag behandlades för det. Sjukvården ville inte lyssna när jag hittat information om utslag i samband med covid. I England tog man det på allvar och lät dermatologer vara med i samtalet om hur covid kan yttra sig hos människor. Jag tror jag drabbades av bältros.

Här kan du läsa om vad svenska ödemförbundet skriver om Rosfeber

Första gången jag fick rosfeber hade jag inget sår. Men jag var oerhört stressad och pressad och jag skulle önska att pengar lades på just biverkningar och hur tex rosfeber uppkommer. För jag upplever inte att de läkare jag mött faktiskt varit insatta i rosfeber, trots att det är en så vanlig biverkning för oss som har lymfödem. Självklart kan även personer som inte har lymfödem drabbas, och kanske därför borde intresset att forska på det vara större.

Jag har haft kontakt med kvinnor som fått rosfeber varje månad och nej det är ingen lek. Det är fruktansvärt att gå igenom och får man det ofta så blir också ens liv inrutat. Man kanske inte vågar göra saker i rädsla för att utmana ödet.

Jag fick rosfeber första gången strax innan julafton 2019. Jag kände mig jättetrött och stressad. Plötsligt gjorde det ont i armen, som om jag hade träningsvärk. Jag kände hur jag blev varmare och varmare i kroppen. Vi hade ingen temp hemma och jag bad Ray att gå och köpa en. Under tiden kände jag hur jag liksom domnade bort. Det gick så oerhört snabbt. Det är faktiskt första och enda gången jag känt är det så här det känns att dö. Till slut orkar jag inte längre och ber Ray att ringa ambulans. De kommer och då har jag 42 graders feber. Jag åker in direkt och får antibiotika intravenöst. Armen är knallröd och hård.

Andra gången är i mars 2020, mitt under covid. Febern är inte lika hög, men förloppet lika snabbt. Jag får åka in och får återigen antibiotika intravenöst. Jag vet att jag hade skrubbat benen lite får hårt och förmodligen fått in bakterier i nåt litet sår.

Tredje gången är en månad efter att jag varit sjuk i covid. Jag tänker att jag ska unna mig lymfmassage och känner redan under massagen att nåt inte stämmer. Det kliar i hela kroppen och jag får utslag, mest på min lymfödemarm. På natten blir jag så dålig och åker in direkt. Men det är då jag googlar. Jag tycker nämligen inte att utslagen ser ut som när jag hade rosfeber, utan mer som bältros. Vilket ju också visade sig vara nåt som många med covid drabbades av.

Det läskiga med att få rosfeber är att förloppet när man insjuknar går så snabbt och att man kan få sepsis, som faktiskt är en av de främsta dödsorsakerna i det här landet. Alltså blodförgiftning.

Ta i trä, men idag är det nästan två år sedan jag hade rosfeber. Eftersom ingen verkar forska på det här som faktiskt drabbar över tio procent av de som diagnosticerats med lymfödem efter genomgången cancer så tänker jag lägga till på Ödemförbundets lista på saker att tänka på vid lymfödem:

Vad ska jag tänka på för att undvika rosfeber?

  • Se till att öka ditt lymfflöde varje dag. Använd en mjuk borste och borsta med mjuka drag i rätt riktning efter att ha öppnat upp lymfflödet med hjälp av änglavingar, mjuk massage vid nyckelbenen, rulla axlar osv. Gör din egen behandling. Dvs massera din kropp i rätt riktning, se min film på instagram
  • Lär dig att andas rätt, dvs att andas djupa och långa andetag genom näsan där du aktiverar diafragman och bäckenbotten. Gör det till en vana varje dag att ge dig en stund med ditt andetag.
  • Undvik stress. Var rädd om din energi. Vila, har du lymfödem i benen ligg med benen högt. 
  • Sitt inte still för länge. Rör på kroppen mjukt och följsamt. Känner du för att dansa, dansa. Skaka kroppen. Låt kroppen röra sig som den vill och behöver. Ju mer du lyssnar på kroppen desto mer kommer den att visa dig vad du behöver.
  • Var noga att desinficera och sköta om även små sår och insektsbett. Fortsätt med handhygien även efter covid. Mitt tips är att ha en flaska med någon växtolja bredvid Aleppotvålen. Smörj först in händerna med oljan, sen tvätta händerna så slipper du torra händer.
  • Smörj in huden med växtoljor. Gör din egen hudvård. Använd inte parfymerade tvålar och parfymerad hudvård eller hudvård med ingredienslistor du inte förstår. Du behöver hålla huden mjuk och elastisk särskilt om du har lymfödem. Genom att göra din egen hudvård av växtoljor minimerar du att utsätta din kropp och ditt lymfsystem för ämnen som huden äter och istället för att göra sitt jobb. Nämligen att bekämpa infektioner och virus i din kropp, måste lymfsystemet kämpa med att bryta ner och frakta bort ingredienserna i den där hudlotionen du smörjde in dig med. Min senaste bok, som jag skrivit ihop med min lärare på utbildningarna till Botanisk aromapedagog och ekologisk hudvårdsterapeut Lena Losciale är en mycket bra boka för dig som vill börja göra din egen hudvård Här hittar du den:.Ren skönhet naturlig hudvård från växtriket
  • Tänk på vad du äter. Socker och gluten vet vi inte är bra för huden. Ät mycket grönt, bra protein, drick filtrerat vatten och tillskott av bra fetter men också kosttillskott som är bra för huden. På Greatlife har jag ett bra hudvårdspaket: KARINS HUDPAKET Det är kraftigt rabatterat och du får ytterligare 15 procents rabatt med koden Karin.
  • Jag badar inte i bassäng pga av kloret. Klor torkar ut huden. Men jag badar året runt och upplever att jag stärker min hud genom det.

Och hörni kan vara dags att vi går ihop oss och kräver botbidrag till oss som behöver lymfmassage och rehabilitering. För det räcker inte med kompressionsstrumpor.

8

frozen fright

Vi vet sällan hur vi reagerar när vi utsätts för övergrepp, läskigheter, fara och när vi blir så där rädda. Jag brukar vanligtvis reagera utan att tänka på konsekvenserna som kan följa. Jag har sprungit efter de där rånarna som snott mitt guldhalsband. Jag har skrikit åt blottare så att alla andra ska uppmärksamma dem. Jag skällde ut min granne som var knarkare och precis skaffat en stor pitbull som han rastade i trappan och entrén i huset genom att låta den springa fritt. Så många händelser, så många gånger jag reagerat utan att en enda gång tänka på konsekvenserna. Hittills har inget hänt, men jag vet det är inte bra att reagera så där blixtsnabbt. Det är bra att reagera, men ibland måste man tänka efter om det är smart att agera för det kan utsätta en för ytterligare fara.

Men jag har tänkt en del på det där med frozen fright. Det har hänt mig en gång och det var så jäkla obehagligt. Jag tågluffade ner till Italien med Christell. Jag var 16 år. Jag hade sett en annons i DN. Konst och språkresa på Capri. Jag övertalade mina föräldrar att jag skulle få åka. Tre veckor på Capri. Det var en dröm, men den härliga resan ska det inte handla om nu. Utan om mitt ögonblick av frozen fright.

På tågen genom Italien kunde man dra ut sätena så att det blev som en liggvagn. det här var i juni, direkt efter skolavslutning, så tågen var inte överfulla av tågluffande ungdomar. Jag och Christell hade lagt oss tillrätta. Vi sov sked. Jag låg ytterst. Vi hade svept in oss i varsin handduk som vi senare skulle ha på nån av Capris stränder.

Jag vaknar mitt i natten av att jag har en hand mellan mina ben, utanpå jeansshortsen. En hand som hårt gnider mitt underliv. Jag följer den håriga manshanden och vänder mig om och där bakom mig ligger en liten gubbe med ett äckligt flin på sina läppar. Jag försöker skrika, får inte ut ett ljud. Det var ett så obehagligt ögonblick. Jag kunde inte säga nåt. Jag kunde inte skrika. Jag var som frusen till is. Så förnedrad och så förstenad.

Vet inte hur lång tid det tog, men efter en stund släppte det. Jag väckte Christell och plötsligt kom ett skrik. Nästan som ett avgrundsskrik, långt nerifrån magen. Jag slängde mig ut ur vagnen och skrek efter gubben som hunnit springa iväg.

4