#knipförlivet

knip karinb 12

Enligt en undersökning som TENA precis låtit göra på 1020 kvinnor i åldrarna 18 – 60 år i Sverige, så hamnade inkontinens högst upp på listan gällande fysiska åldersrelaterade förändringar man helst ville slippa.
Och ändå.
En överväldigande majoritet av vuxna svenska kvinnor, 56 procent har någon gång upplevt urinläckage som inte kan förhindras. 30 procent av dessa har regelbundna problem, från flera gånger per dag till några gånger i veckan enligt den här färska studien.

Vi måste börja prata om det här.

Och precis som jag också märkt på de knipworkshops jag nu haft i över fem år så visar undersökningen att problem med urinläckage inte är ovanligt även bland yngre kvinnor, även om problemen ökar med stigande ålder.
22 procent av kvinnorna i undersökningen som är under 40 år har regelbundna problem. Så inkontinens är inte bara ett problem för gamla tanter, nåt vi kan skjuta framför oss. PÅ mina knipworkshops, och mejlen jag får från tjejer visar på att problemet spänner över olika åldrar. Jag har haft tonårstjejer på mina knipworkshops och ofta en och annan kvinna över 70. Ja till och med ett par kvinnor i åttioåldern.

För det finns inget bäst-före-datum på att skaffa sig en stark bäckenbotten. Vi tjejer måste kanske bara förstå att det inte enbart är ett problem för kvinnor som precis fött barn. Utan jag tänker att vi ska se på knipövningar som en investering. En investering i våra liv, för att de ska bli bättre, starkare, härligare, roligare och skönare.

För med regelbunden knipträning kommer nämligen en hel rad av braiga biverkningar som att du motverkar foglossning, framfall och hemorrojder. Du får mindre ont i ryggen, plattare mage, stoltare hållning, tajtare slida, roligare sexliv, intensivare orgasmer och det finns tjejer som kan knipa sig till orgasm. dessutom blir en aktiv bäckenbotten tillsammans med diafragman och djupandningen pumpen för lymfsystemet, precis på samma sätt som hjärtat är pumpen för blodcirkulation. VI har så mycket att vinna på om vi satsar och investerar i våra underliv.

Studien som Tena gjort visade också att kvinnor i Sverige har dålig kunskap om hur inkontinensproblem kan både förebyggas och förbättras. Det vill ju så klart jag råda bot på och är därför så glad att min bok Nya Knip: för starkare kropp, stoltare hållning, bättre sex kommer ut nu i augusti. HÄR HITTAR DU MINA BÖCKER och här kan du klicka på bevakning av nya knip

Och samtidigt är jag också delaktig i TENAs satsning KNIP FÖR LIVET som du snart kommer få veta mer om. Tills vidare så kan du HITTA MINA knipFILMER HÄR på TENA ladys hemsida Så vad är det man säger? Stay tuned.

Och PS! Jag tycker att själva ordet knip är lite missvisande och jag tror det kom till när man skulle förklara knipet första gången, dvs att man skulle knipa av kisstrålen. Men det är inget jag rekommenderar eftersom det kan störa hela kissreflexen och det vill vi inte.

Men vi vet att fem minuters knipträning om dagen, som innehåller övningar som bygger styrka, uthållighet och snabbhet i bäckenbotten. Ja, det hjälper 70 procent av alla de som har problem.

Så mitt tips är att du klickar på BLIXTLÅSKNIPET eller det TANTRISKA KNIPET, för att hitta och lokalisera bäckenbotten.

Sedan gör du den superviktiga fem minutersträningen som innehåller STYRKA, UTHÅLLIGHET och SNABBHETSKNIP.

PUSS och KNIP på er.
Och man kan knipa i hängmattan, i bilkön, på bryggan, i solstolen, framför en fotbollsmatch på tv. Det vill säga finns inga begränsningar. Här på bilden nedan ligger 370 kvinnor i Happy Baby Pose, eller Welcome Home Baby som en skojsig yogalärare döpte om ställningen till. ja, här ligger de och kniper på Yogagames i Göteborg.

IMG_6547