the mindful revolution

Nästa vecka ser omslaget ut så här på tidningen Time magazine. Och vad ska man säga, fantastiskt. de har hajjat. För hur viktigt är det inte att hitta den där inre ron. Lugnet.
Vi springer runt, har höga krav på oss själva. Ja, listan kan göras lång på allt det där stressiga som vi på nåt sätt behöver göra oss av med. Det som faktiskt gör att vi tar konstiga beslut, mår sämre än vad vi kanske behöver göra.
Men hur hittar man ro?
Ett sätt är verkligen yoga. Yoga kan hjälpa till att stilla de värsta och mest stressfulla tankar. Yogan och dess andning. Vi som jobbar med yoga, och vi som yogar vet hur viktig andningen är. Att lära sig kontrollera sin andning, vilket man gör i yogan gör att man också på sikt kan lära sig att kontrollera sina känslor. Andningen lugnar ner när du är ledsen, ilsken, arg och stressad. Men andningen kan också ge mer energi och kraft om det är vad du behöver. Andningen kan också hjälpa dig när du har ont, man kan andas sig igenom både smärta och ångest. Oj, vad jag använde andningen när det var som värst i mina cancerbehandlingar. Jag andades mig igenom ångest och oro. Och jag behövde aldrig ta de där tabletterna mot illamående i samband med att jag fick min cytostatikabehandling. de som i sin tur gav biverkningar som lös mage eller förstoppning, som man sen skulle ta nästa tablett, med andra biverkningar.
Jag ville och vill ta så lite läkemedel som möjligt. Just för att jag är rädd för biverkningar.
Vad gjorde jag? Jo, jag andades mig igenom illamåendet. Igenom och ur illamåendet. Jag använde yogaandningen som min egen medicin.
Och jag andades när det snurrade i huvudet, när jag var rädd och hade värsta ångesten och när illamående sköljde över mig. Då höll jag kvar vid min andning och räknade andetagen. Kände och följde med när jag andades in och när jag andades ut.
Som ett mantra tänkte jag:
Jag andas in.
Jag andas ut.
Jag andas in
Jag andas ut, om och om igen. Tills det liksom blev som ett pärlband, en tråd, ett rep. En livlina som jag kunde hålla mig fast vid hur mycket det än stormade utanför mig och inuti mig. Min egen andningsmeditation.
Den tredje februari är det andningens dag. Det är så fantastiskt att man riktar uppmärksamhet till hur viktig andningen faktiskt är för vårt välmående.
Meditation och mindfulnes är också fantastiska verktyg för att hitta det inre lugnet.  det avspegar sig också ofta i vårt sexliv. Till och med där lurar sig stressen och kraven in. Jag skriver om det i min bok Yogaerotica. Vi är ofta så stressade, liksom övertända fast på fel grejer, till och med när vi har sex. Att lära sig vara här och nu. Precis här, där jag just nu är, det kräver mycket arbete. För ofta är vi i vår dåtid. Vi kanske ältar gamla oförrätter, eller ångrar saker som vi inte gjorde. Eller så är vi i vår framtid och tänker på hur skönt och lugnt och bra vi ska ha det på vår semester om några månader. Sexterapeuter som jag pratat med uppmanar oss att vara i nuet, att många tyvärr,  istället för att njuta av sexet, faktiskt ligger och tänker på dammtussarna i hörnet, eller prickar av sin ”Att göra lista”. Nog kan vi till och med behöva en kurs i Sexual mindfulnes, The sexual mindful revolution 😉
Att lära sig att vara här och nu är en stor utmaning. Kanske behövs en Mindful revolution för att komma dit. För mig är det alltid lättast när jag åker ut till landet. När jag går där bland träden på kärleksstigen hela vägen ner till fåren och havet. När Pino springer bredvid och jag känner vinden mot mina kinder och glädjen i kroppen. Då är jag här och nu. Så lätt det är att vara här och nu när allt är i harmoni. Det svåra, eller utmaningen är ju att hitta sitt hemma mitt i stressen. Och kanske behövs en revolution för det.

För några dagar sedan var det Kramens dag. Och till och med i kramen kan vi lära oss att vara mer här och nu, att våga vara i kramen. Stanna kvar i kramen, låta den verka.  Låta den ta minst sju sekunder, för då utsöndras just lugn och ro-hormonet.  Titta på de här sötnosarna nog blir man alldeles varm i hjärtat?

0
0