man gör det man kan

Wow, säger jag bara. Se det här klippet:  Sanningar om bröstcancer
Har nu skickat den här länken till min onkolog.
Kan vara dags att börja tänka på vad man äter. Tycker det är så konstigt att läkarna inte frågar en hur man äter och om man tränar när de ger en behandlingsplanen för att bli av med cancern.
Det är sååå viktigt. Men så länge som läkarna säger att man ska fortsätta att leva/äta som man gjorde innan, utan att ens fråga hur man äter, så tror jag inte att man kommer åt det. Var det inte Kopernikus som sa nåt i stilen, maten är vår medicin och medicinen är vår mat?

Fattar inte heller varför vi fortsätter att ha mammografi. Jag har instinktivt känt att mammografi är fel.
Min egna känsla. Men fan, vad jag fick kämpa för att slippa. Varför ska man alltid behöva kämpa för det man tror på?

Så här säger Dr Christine Horner (se länken) om Mammografi:
– är felaktiga 80 procent av tiden (ger ett falskt negativt eller falskt positivt svar)
– använder tryck, vilket kan skada bröstvävnad eller potentiellt sprida cancer
– är inte effektiva för upp till 50 procent av kvinnorna (kvinnor med täta bröst eller implantat)
– kan leda till överdiagnos och överbehandling av icke-invasiv cancer
– kan leda till oroväckande förebyggande åtgärder som ”double mastectomies”, där man tar bort båda brösten kirurgiskt
  
När jag läste livsstilsförändringarna nedan (finns i länken som jag rekommenderar). Ser jag att det är så jag levt. Och jag är idag enormt tacksam för det. Enormt tacksam för att jag följt min inre röst. Lyssnat. 

10 enkla livsstilsförändringar för att minska din risk för bröstcancer (Du hittar dessa i länken ovan)

  •  Minska radikalt ditt intag av socker / fruktos och bearbetade livsmedel. Normalisera
    din insulin och leptin nivåer genom att undvika socker och fruktos är
    en av de mest kraftfulla fysiska åtgärder du kan vidta för att minska
    risken för cancer. Tyvärr är det väldigt få onkologer som uppskattar
    eller tillämpar denna kunskap idag. Raffinerad fruktos är särskilt farlig, eftersom forskning visar att det faktiskt påskyndar cancer tillväxt. 
  • Optimera din vitamin D-nivå. Helst
    bör vara över 50 ng / ml, men nivåerna 70-100 ng / ml kommer radikalt
    minska din cancerrisk. Varsam solexponering är det mest effektiva sättet
    att öka din vitamin D nivå, öka även ditt intag av vitamin K2 , antingen från livsmedel eller kosttillskott. 
  • Gör intermittent fasta till en del av din livsstil. Intermittent
    fasta hjälper kroppen övergång till bränna fett istället för socker som
    främsta bränsle. Det finns bara två typer av bränsle, kroppen kan
    bränna kolhydrater / socker eller fett. Nästan alla som har cancer
    förbränner kolhydrater som främsta bränsle. Eftersom cancerceller frodas
    på socker är detta något som du ska undvika. För
    att vara effektiv, måste längden på din fasta vara minst 16
    timmar. Detta innebär att äta enbart mellan klockan 11:00 fram till
    19:00, som ett exempel. I Huvudsak motsvarar detta helt enkelt hoppa
    över frukosten, och göra lunchen till din första måltiden på dagen
    istället.
  • Upprätthålla en hälsosam kroppsvikt. Det
    är viktigt att förlora övervikt eftersom östrogen produceras i
    fettvävnad. Lyckligtvis kommer det att komma naturligt när du börjar äta
    rätt och motionera. Intermittent fasta är också mycket effektiv för viktminskning och viktkontroll. 
  • Få massor av högkvalitativa djurbaserade omega-3 fetter, såsom de från krillolja. Omega-3-brist är en gemensam bakomliggande faktor för cancer. 
  • Drick ekologiska gröna juicedrinkar dagligen.
  • Undvik att dricka alkohol
  • Se upp för höga järn nivåer . Detta
    är faktiskt mycket vanligt när kvinnor slutar
    menstruation. Järnöverskott fungerar faktiskt som en kraftfull oxidant,
    och ökar de fria radikalerna vilket ökar risken för cancer. 
  • Få ordentlig sömn, både i fråga om tillräckligt med sömn, och att sova mellan vissa timmar. Enligt ayurvedisk medicin, är det mest idealiska att sova mellan 22:00 till 06:00. 
  • Om du har barn, amma helt i  sex månader. Forskning visar att detta kommer att minska din risk bröstcancer. 
  • MITT TILLÄGG är skippa köttet och ät mer grönt, ekologiskt/kravodlade grönsaker så klart.

Man gör vad man kan. Drick en grön drink varje dag. I morse drack jag två. Jag har sån tur att jag bor precis bredvid den ekologiska affären Eat på Tegnergatan. Johanna gjorde två gröna drinkar till mig i morse.
Grönt dagsbehov – Check

4
4