Knäskola del 2

Då fortsätter vi med knäna.
Här får ni bilder. Fot och knä hör ihop. Det kan vara bra att lägga på minnet. Så foten måste hela tiden vara vinklad rätt, för att också skydda knäet. Jag ska försöka förklara, och jag hoppas att ni förstår.

I första bilden så har jag min fot vinklad fel. Ni ser det vid mina fotknölar. Visst, jag kommer kanske ”djupare” ner med knäet. Men på sikt kommer det att skada mitt knä. När jag har foten vinklad på det här sättet är mitt knä oskyddat och jag går också förbi att jobba med att öppna upp i höften.

Här på bilden, så visst det kanske är en cool bild på en tjej i högklackat som står i ardha baddha padmottanasana, som ställningen heter. Men om man tittar noggrant så hänger tjejen i knäet i benet som hon står på. Det ser ut som om hon är överrörlig i sina leder. Hennes knä buktar bakåt, förstår ni vad jag menar? Här är både hennes knän, det hon står på och också knäet som hon har vinklat i halv lotusen, oskyddade. Det kan ni se på hur foten i halvlotusen är vinklad. Hon jobbar inte med en aktiv fot.
Den här gravida tjejen, har tagit det ett steg längre och stödjer liksom upp sitt knä, så att det slipper vara spänt och kanske krampa i höften, för att knäet inte kommer ner till marken. Nu kan knäet vila och höften försiktigt öppna sig. Förhoppningsvis har hon också foten rätt vinklad.
 Här försöker jag visa hur min fot är aktiv, så att jag inte ska ta allt i knäet, utan mer jobba aktivt för att öppna upp i höften. Det här har varit min räddning efter att ha behövt operera mitt knä. Jag är en överrörlig person. Att vara överrörlig betyder att du måste hela tiden tänka på hur du utövar rörelsen, så att du inte skadar dig. En överrörlig har alldeles för lätt för att hänga i lederna, tänja ut alldeles för mycket. Vi har bara den här kroppen, så var rädd om den.