hälsoskolan fortsätter

Hälsoskolan fortsätter. Idag med ett svårt ämne. Det här med kvinnliga hormoner. Och det som gjorde att jag hoppade av att äta antihormoner. Nämligen biverkningarna. Antihormoner är vanligt att man äter efter bröstcancerbehandlingen, om din cancer varit hormonkänslig. Oftast ska man ta tabletterna i fem år.
Jag drog ut på att ta tabletterna och hoppade av efter två veckor. Jag säger inte att jag gjorde rätt. Men jag följde min egen känsla. Jag tog tester och såg att jag var i klimakteriet, dvs min kropp producerade redan väldigt lite östrogen. Och jag är ju av den tron att det inte är bra att mixtra med hormoner. Att de finns där av olika anledningar. När östrogenet försvinner, minskar också serotoninet i kroppen. Vilket  sin tur kan göra att vi kvinnor blir deprimerade. Och lite beroende vilken antihormon man äter, vilket man väljer utifrån om kvinnan är i klimakteriet, på väg in i klimakteriet eller ännu inte kommit dit. Alla mediciner har biverkningar. Ibland kan man tycka att de biverkningar är så pass ringa att de inte går att jämföra med vad man får om man tar medicinen, som i det här svåra fallet. För nog gör man allt man kan för att slippa få tillbaka cancern. Och tror man att antihormonerna kan hjälpa en att slippa, så är det viktigt att fortsätta. Om man som jag tvivlar på dess hjälp just för mig och min rädsla för biverkningarna, så var beslutet skitsvårt att ta. Några känner av biverkningarna direkt. Så det är en så svår fråga det här och finns det egentligen något svar? Svaret är hur det känns hos dig. Och mitt råd är alltid att ta reda på saker. Hör av dig till människor som du tycker verkar ha information. Jag hörde av mig till Mia Lundin i Usa bland annat innan jag tog mitt beslut: Läs här Mia Lundins beskrivning om samspelet mellan kvinnohormoner och signalsubstanser.
Det var många faktorer, men också rädslan för biverkningar som gjorde att jag tog mitt beslut. Men återigen. Det är kanske inte rätt för dig.

Om jag varit yngre, med stor östrogenproduktion och små barn hade jag kanske tänkt annorlunda. Jag kan inte svara på det. Inte heller råda någon annan att göra som jag. Men jag får mycket mejl om varför jag tog beslutet att inte äta antihormoner. Mitt råd är, läs på. Ta reda på mer. Känn efter i dig själv. Prata med din läkare. Prata om din oro och dina tankar.

Jag fick en fråga från en kvinna som har så ont i sina leder på grund av långvarigt ätande av just antihormoner. Och om det finns något hon kan göra för att lindra det där onda. Det är en vanlig biverkan vid antihormonbehandling, men också vanligt när vi kvinnor helt naturligt går in i klimakteriet.

Jag hörde av mig till Patrick som är en av grundarna till greatlife. Företaget som jag jobbar tillsammans med och som säljer kosttillskott.  Ni vet att ni får 10 procent på ert första köp om ni går in här och beställer: Glöm inte att skriva in koden YOGAVITA i kampanjrutan

”Kroppens östrogenproduktion minskar naturligt vid klimakteriet vilket leder till att skelett bryts ner. Reumatoid artrit är betydligt vanligare hos kvinnor än hos män troligtvis av denna anledning. Dessutom är det ofta i samband med klimakteriet som Reumatoid artrit uppstår. Östrogenbehandling används därför att minska nedbrytningen av benmassa. En bieffekt av östrogenbehandling är dock ökad risk för bröstcancer (och blodpropp.) Vid endokrin terapi i samband bröstcancer kan bland annat så kallade aromatasinhibitorer ges till patienten. De blockerar ett enzym vid namn aromatas som ingår i konverteringen av androgener som bildas i binjurar och äggstockar, till östrogen. Aromatasinhibitorer sänker estradiolnivåerna i blodet och östrogennivåerna i perifera vävnader. Det finns dock en del biverkningar vid behandling av aromatasinhibitorer: blodvallningar, svettningar, glesare hårväxt, vaginal torrhet, ledstelhet, ledsmärta, trötthet och huvudvärk. Två amerikanska forskare, David T. Felson från Boston University Clinical Epidemiology Unit oxh Steven R. Cummings, M.D., från California Pacific Medical Center Research Institute and University of California, San Francisco, menar att behandling med aromatasinhibitorer kan bidra till Reumatoid artrit och ledsmärta.

Vilka kosttillskott kan vara av värde vid ledstelhet?

MSM-skönhetsmineralen med Metionin och AlfaliponsyraMSM Läs här om MSM
Glukosaminsulfat, kan vara bra att ta. Men man ska vara medveten om att det finns en del biverkningar Läs här vad läkemedelsvärlden skriver.
Ingefära
Gurkmeja Här hittar du gurkmejakoncentrat hos ekobutiken (Innehåller dock phytosome från soja)
Hyaluronsyra
Chondroitin Sulfate
C-vitamin (för höga nivåer kan dock öka risken för atros)
A-vitamin
Vitamin B5

Mitt (Karin) råd: Titta på förpackningarna. Jag fick rådet under min cancerbehandling att äta membrasin, för att jag kände mig så torr i alla slemhinnor att jag inte ens kunde ha mina linser. Så tittade jag på innehållsförteckningen att det innehöll sojalecitin. Och även om det kanske är en ringa del av soja, så är soja just östrogenhöjande. Man får helt enkelt vara lite detektiv. Och till saken hör, att ju mer man tar reda på, desto mer vill man ändra i sitt liv. Så var beredd på att det är lite: no tourning back när man väl börjar titta på innehållsförteckningarna och får reda på mer om samverkan mellan vad vi äter, hur vi äter och vad maten/kosttillskotten/medicinerna innehåller. Så mitt råd är att ta reda på mer, prata med din läkare. Min var, jag ska inte säga uppmuntrande till att jag googlar runt. Men hon var åtminstone ärlig när hon sa att läkarna lär sig inte om kost och vad det kan ha för inverkan och påverkan på kroppen. Och att det vanligaste är att de säger nej, när de inte har svaret.

Men en sak som de man råder om, det är träning om man har ledvärk. Och alldeles särskilt YOGA. Jag tror ju också på att smörja kroppen inifrån. Ta en tesked till matsked kokosolja i smoothien på morgonen. Kallpressad ekologisk kokosolja Holistic Den här oljan kan du också köpa på Greatlife.

Drick grönt, juica din sallad. Investera i en råsaftscentrifug och juica spenat, ingefära, gurka, selleri och romansallad.
Skippa det vita, mjölkprodukter, mjöl och socker. Ät grönt istället. Gör ett test några veckor och se om det inte känns bättre i kroppen.

Och är du det minsta orolig, så fråga din läkare (fråga om de kosttillskott, vitaminer eller de du funderar över att äta) och är du nöjd med det svar du får där. Håll kvar vid det.

5
5