Godnatt och sov gott


Så tacksam att jag vaknar utvilad. Att jag sovit en hel natt. Men det är ju inte alltid så, men ändå oftast. Jag har en bra sömn. Jag har lätt för att somna och jag sover oftast en hel natt utan avbrott. Men så fort något i livet oroar mig, mest handlar det om ekonomi. Inget kan oroa mig så mycket som ekonomi. När jag var under cancerbehandling kunde jag inte vara sjukskriven för att min sjukpeng var så låg och där vill jag aldrig någonsin hamna igen. Min oro är att jag inte ska ha råd att försörja mig. Men då när jag blev sjuk. Jag hade inte sett om mitt hus. Kanske ett vanligt misstag småföretagare gör. Jag levde på skatten och tog inte ut någon lön. Så dumt, så jättedumt. De här fem åren efter alla cancerbehandlingar för att utrota den cancer jag drabbades av sommaren 2012 har jag jobbat hårt för att höja min sjukpeng. Jag tar ut lön. Jag har skaffat pensionsförsäkring och en speciell sjukförsäkring på jobbet om jag skulle bli sjuk. För jag vill aldrig någonsin hamna där igen, att inte ha råd att vara sjuk. Men jag får inte låta oron driva mig. Jag jobbar hårt, men jag försöker också att lyssna in mig själv. Jag går och lägger mig i tid. Så när jag får de där skoven av oro då jag vaknar mitt i natten, blir jag verkligen rädd.  Rädd för att bli sjuk. Samtidigt som att jag försöker vända på det och istället kanske använda stunden att jag vaknar mitt i natten till att skriva ner mina idéer, mina tankar. Försöker tänka att kroppen säger mig nåt. Jag vet det kanske låter flummigt. Men jag försöker ta mig ur orokänslorna för jag vill inte fastna i dem. För jag tror de är skadliga. Det är verkligen inte lätt.

Men i natt sov jag som en stock. Nu har jag legat i sängen med mitt kaffe och läst tidningarna på nätet. Läser det här: Unga får sömnproblem av sociala medier Det har skett en drastisk ökning av sömnproblem bland unga och det är de unga kvinnor som drabbats hårdast. Det är ju verkligen inte bra hur vi lever våra liv i artificiellt ljus. Inom ayurveda finns det som ett säg för en bra hälsa och det är att man lägger sig när solen går ner för att vakna när solen går upp. Så där som man levde förr.

Men allt det här artificiella ljuset gör nåt med oss. Dagen tar aldrig slut, men ljuset är inte sunt. Anledningen till att jag sov så bra i natt, var säkert för att vi var ute mitt på dagen i flera timmar. Vi tankade både frisk luft och ljus. Sedan gick jag och la mig innan klockan tio i ett svalt och mörkt rum. Du behöver naturligt dagsljus och nattsvart mörker allt för att alla dina signalsubstanser och hormoner ska ha en möjlighet att reparera sig under den viktiga nattsömnen.

Om du vill veta mer om hur viktig sömnen är så vill jag verkligen tipsa om den här viktiga boken Sömngåtan

Hur har du det med din sömn? Vad får dig ur balans? Hur kommer du till ro inför kvällen?

 


Det här är ett samarbete med Greatlife Varje dag äter jag en näve kosttillskott därifrån. Jag vill att alla nivåer i min kropp ska vara bra. Jag ska inte rabbla upp alla kosttillskott jag äter, men gå in och läs om D-vitamin och Magnesium. Båda är viktiga för sömnen och för en massa andra saker i kroppen. Du får också 10 procent på ditt första köp på Greatlife om du skriver in KARIN i kampanjrutan när du ska betala.

54
54